Usuwanie kamienia nazębnego
Kamień nazębny jest to zmineralizowana płytka nazębna o twardej strukturze, którą ciężko jest usunąć zwykłą szczoteczką. Początkowo na zębach tworzy się miękki osad, który z czasem twardnieje. Sprawcą tego procesu jest ślina oraz zawarte w niej sole mineralne, które reagują z powstałym osadem.
W fazie wstępnej osad widoczny jest w obrębie dziąseł i przyjmuje postać ciemniej obwódki z czasem staje się ciemniejszy i twardszy. Powstały kamień składa się z białka, bakterii próchnicowych, fosforu a także resztek pokarmowych. To wszystko powoduje zakwaszenie środowiska w jamie ustnej i może prowadzić do zmian próchnicowych, paradontozy, choroby dziąseł oraz zębów. W przypadku pojawienia się kamienia nazębnego niezbędna jest wizyta u profesjonalnej higienistki stomatologicznej w gabinecie (sprawdź: Higienizacja).

Jak możemy uniknąć kamienia nazębnego?

Pierwszą podstawową zasadą jest prawidłowa higiena jamy ustnej, celem uniknięcia potrzeby usuwania kamienia nazębnego. Zęby myjemy najlepiej po każdym posiłku, jeśli nie mamy takiej możliwości możemy robić to dwa razy dziennie, rano i wieczorem. Prawidłowo nie powinno się myć zębów na czas, przyjęto normę 2 minuty, ale generalnie myjemy do tej pory aż poczujemy gładką, jednolitą strukturę zęba dotykając językiem do ich powierzchni. Ważna jest również pasta z fluorem, której rodzaj i ilość powinna być dobrana do wieku osoby myjącej zęby oraz rodzaj szczoteczki. Nie możemy także pominąć nitkowania zębów, które daje nam oczyszczenie przestrzeni między zębowych, płukanek oraz prawidłowej diety.

Przyczyny powstawania kamienia nazębnego

Przyczyny powstawania kamienia:
  • zła higiena jamy ustnej,
  • nieprawidłowa dieta, duża ilość węglowodanów, spożywanie przed snem lepkich pokarmów, używki tj.palenie papierosów, picie dużej ilości czarnej i zielonej herbaty,
  • brak wiedzy na temat szczotkowania i prawidłowo dobranej szczoteczki oraz pasty.

Do czego prowadzi kamień nazębny?

Nie usuwanie kamienia nazębnego powoduje choroby zębów, jak i dziąseł, a także doprowadza do paradontozy. Zacznijmy od choroby zębów. Próchnica, choroba zakaźna powszechna wśród dzieci, ale też występująca bardzo często u osób dorosłych.
Krystian Krupski„Proces próchnicy wywołany jest przez kwasy wywarzane przez bakterie znajdujące się w płytce nazębnej, które uszkadzają strukturę szkliwa i tworzą zmiany próchnicowe. Zmineralizowana płytka nazębna powoduje również zapalenie dziąseł. Nagromadzony lepki biofilm przerodzony w kamień podrażnia tkankę dziąsłową. Pierwszym objawem jest zaczerwienienie dziąseł, które stają się wrażliwe oraz obrzęknięte. Następnie pojawia się krwawienie podczas szczotkowania, występują także recesje dziąseł, dochodzi do nadwrażliwości. Nie leczone zapalenie dziąseł prowadzi do choroby przyzębia zwanej parodontozą. Powoduje to rozchwianie zębów w jamie ustnej a następnie ich utratę” – mówi dr n. med. Krystian Krupski, specjalista chirurgii stomatologicznej z K2 Medical & Dental

Usuwanie kamienia nazębnego – jak często?

Odkamienianie zębów powinno odbywać się z reguły raz do roku. U osób z tendencją do odkładania się kamienia zabieg ten można wykonać co około 5-6 miesięcy.

Efekty usuwania kamienia nazębnego

Jak usunąć kamień nazębny?

W przypadku pojawienia się kamienia nazębnego w jamie ustnej należy pamiętać że domowe sposoby nie dadzą nam efektu, a usuwanie kamienia nazębnego należy wykonać w gabinecie stomatologicznym. Pacjent powinien skorzystać z wizyty w profesjonalnym gabinecie stomatologicznym gdzie zabiegu higienizacji udzieli wykwalifikowana higienistka stomatologiczna. Przeprowadzi pełen pakiet higienizacji w tym:

• skaling (czyli usuwanie kamienia nazębnego ultradźwiękami lub w razie potrzeby ręcznie),
  • piaskowanie (oczyszczanie zębów z przebarwień i osadów za pomocą specjalistycznych piaskarek),
  • polerowanie tzw. polishing.

W celu zniwelowania dyskomfortu Pacjenta, zabieg higienizacji może zostać poprzedzony znieczuleniem. Usuwanie kamienia nazębnego ma na celu oczyszczenie naszych zębów i pobudzenie dziąseł do regeneracji. Dodatkowym atutem będzie fluoryzacja, która pozwoli na zamknięcie kanalików zębinowych i uzupełnienie fluorem, tworząc w ten sposób barierę ochronną dla naszego szkliwa przed bakteriami próchnicowymi.

Podczas takiej wizyty pacjent również dowie się o prawidłowej metodzie szczotkowania, otrzyma wskazówki na temat dedykowanych preparatów do higieny jamy ustnej.

UWAGA: Należy unikać domowych sposobów na usuwanie kamienia, jak np. soda oczyszczona, która powoduje rozpuszczenie szkliwa, ponieważ nie przyniosą nam oczekiwanego efektu a jedynie mogą nam zaszkodzić. Zęby poddane domowym sposobom na usuwanie kamienia nazębnego są bardzo podatne na przebarwienia, a dodatkowo należy liczyć się z powstaniem nadwrażliwości oraz tym, że zęby będą bardziej podatne na erozje.

Pacjencie! Kiedy dopadnie Cię kamień nazębny mądrą decyzją będzie wizyta w gabinecie higienistki stomatologicznej.